sep 24, 2019
52 Weergaven
0 0

Verzekeringsclaims stroomlijnen met AI

Geschreven door

Algoritmen beloven de bureaucratie te verminderen, maar dit kan verzekeraars meer blootstellen aan fraude

De in New York gevestigde verzekeraar Lemonade betaalde in 2017 een claim voor een gestolen Canada Goose-jack van $ 979 in slechts drie seconden © Reuters

Verzekeringsclaims zijn van nature pijnlijke processen wanneer er iets is misgegaan en het kan maanden duren om dit op te lossen. Zelfs dan kunnen aanvragers minder ontvangen dan ze verschuldigd zijn en gefrustreerd raken door de hele ervaring.

De Chinese verzekeraar Ping An denkt het antwoord op dit probleem te hebben gevonden door kunstmatige intelligentie te gebruiken om het proces te versnellen.

Een klant die bijvoorbeeld betrokken is bij een motorongeluk, kan een foto van de schade nemen met een telefoon en deze naar Ping An sturen. De algoritmen van de verzekeraar beoordelen om welk type auto het gaat, hoe groot de schade is en hoeveel het kost om op te lossen. Het kan dan een aanbieding verzenden om de claim meteen af ​​te handelen.

Ping An is niet de enige verzekeraar die het claimproces stroomlijnt met behulp van nieuwe technologie. De afgelopen jaren is de schadesector een van de meest actieve gebieden van AI-inzet in verzekeringen – soms met opvallende resultaten.

In 2017 zei limonade, dat het in slechts drie seconden een claim had betaald voor een gestolen Canada Goose-jack van $ 979. Daniel Schreiber, Chief Executive van Lemonade, zegt dat dit soort dingen nu “meerdere keren per dag” gebeurt.

AI kan helpen de administratieve kosten te verlagen, mogelijk ten voordelen van zowel verzekeraars als hun klanten. Volgens de heer Schreiber: “In de VS wordt 11-13 procent van de premies die u betaalt verbruikt aan de bureaucratie van het afhandelen van claims. Dat is best gek.

Verzekeraars hopen ook dat AI zal helpen bezuinigen op frauduleuze claims, die volgens hen de prijzen voor klanten verhogen. Algoritmen kunnen worden getraind om op verdachte tekenen te letten en de claim vervolgens te markeren voor verder onderzoek indien nodig.

Hoe de verzekeraar een aankoopbon kan controleren is onbekend, zo kan je een aankoopbon van ieder persoon gebruiken?

Article Tags:
· ·
Article Categories:
Algemeen

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: